Search

באופן חסר תקדים, הכנסת צפויה להעניק היום לחיים כץ חסינות מהעמדה לדין - וואלה!

באופן חסר תקדים, הכנסת צפויה להעניק היום לחיים כץ חסינות מהעמדה לדין - וואלה!

באופן חסר תקדים, הכנסת צפויה להעניק היום לחיים כץ חסינות מהעמדה לדין
צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: אסף דרורי

אחרי שוועדת הכנסת אישרה להעניק חסינות לח"כ חיים כץ מהליכוד, המליאה צפויה לדון היום (שני) במתן החסינות לשר לשעבר המואשם במרמה והפרת אמונים. בסוף הדיון תתקיים הצבעה, ולפי תוצאותיה, יוכרע האם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יגיש את כתב האישום נגדו לבית המשפט.

ההערכה היא כי תועמד לכץ חסינות, ומנדלבליט לא יוכל להגיש את האישום נגדו לבית המשפט. עם זאת, החסינות תהיה תקפה עד לכנסת הבאה שתושבע בעוד חודש ימים בלבד. לאחר השבעת הכנסת ה-23, לח"כ כץ תהיה אפשרות לבקש את החסינות מחדש, בדומה לתהליך שניהל בתקופה האחרונה. אם לא יבקש אותה, מנדלבליט יוכל להגיש את האישום נגדו לאלתר.

חברי הכנסת של הליכוד, יהדות התורה, ש"ס וישראל ביתנו צפויים לתמוך במתן חסינות לכץ, בדומה לאופן הצבעתם בוועדת הכנסת שהוקמה באופן חריג בתקופת בחירות. לעומתם, חברי הכנסת של כחול לבן יצביעו על פי חופש הצבעה, מרביתם יתנגדו אך יהיו ח"כים במפלגה שמתכוונים להימנע. גם חלק מהח"כים ברשימה המשותפת, בהם אחמד טיבי ומנסור עבאס, צפויים להימנע. עד כה לא ברור איך יצביעו חברי העבודה-גשר-מרצ, ואם לשפוט לפי הצבעת חלק מהם בוועדה, הרי שיצביעו נגד.

בתוך כך, יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, אמר מוקדם יותר היום בכנס התנועה הקיבוצית כי בקשת החסינות של חיים כץ תהיה האחרונה שהכנסת דנה בה, וכי יפעל להעביר את ההחלטה על חסינות חברי כנסת לוועדה מקצועית. "מכאן אני יוצא לכנסת, לדיון על בקשת החסינות של ח"כ חיים כץ שאותה אני מתכוון להפוך לבקשת החסינות האחרונה שבה דנה כנסת ישראל. עצם הדיון של חברי הכנסת בחסינות חבריהם, זהו פתח לשחיתות וליצירת קליקה שביכולתה להפוך את בית הנבחרים לעיר מקלט לעבריינים".

מתן החסינות לכץ היא חסרת תקדים. מאז 2005, אז תוקן החוק כך שחברי הכנסת יבקשו חסינות ולא יקבלו אותה אוטומטית, ביקשו אותה שלושה חברי כנסת בלבד: מיכאל גולובסקי, סעיד נפאע וכץ. השניים הראשונים לא קיבלו, וכאמור, ההערכה בכנסת היא כי ח"כ כץ לראשונה יקבל אותה.

למרות שהתוקף לחסינות הינו קצר מאד, יש מי שכבר הודיע כי בכוונתו לעתור נגדה לבג"ץ. בתנועה לאיכות השלטון אמרו כי "האישומים נגד ח"כ כץ קשים מאוד" והוסיפו כי "הנושא חייב להגיע לבירור ולחקר האמת בבית המשפט" היות ש"כנסת ישראל היא לא מועדון חברים סגור ובוודאי שאסור לה לשמש כעיר מקלט לנאשמים".

השר לשעבר הואשם במרמה והפרת אמונים בפרשת המניות, בשל חוק שקידם לבקשת יועצו הפיננסי, איש שוק ההון מוטי בן ארי - מומחה בניהול תיקי השקעות ששימש יועץ לקבוצת "אקוויטל", חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק. בכתב החשדות שנמסר לכץ יוחס לו גם סעיף שוחד, אך לאחר השימוע הוחלט להסירו. כמו כן, הוחלט לגנוז את תיק "התעשייה האווירית", שבמסגרתו המליצה המשטרה להעמיד לדין את כץ בגין שורת עבירות הכוללות שוחד, מרמה, הפרת אמונים וסחיטה באיומים.

כץ הגיש את בקשת החסינות שלו סמוך לבחירות הקודמות אך עד כה לא דנו בה בעקבות אי-הקמת ועדת הכנסת. הוועדה, בראשה עומד ח"כ אבי ניסנקורן (כחול לבן), התכנסה לאחר שמליאת הכנסת אישרה את הקמתה, אף שמדובר בתקופת ממשלת מעבר. כץ נפגש בחודשים האחרונים עם חברי כנסת רבים והסביר להם מדוע מגיעה לו חסינות. בעקבות שיחות אלה, חלק מחברי הכנסת, גם בבלוק הימין וגם בשאר הסיעות, סברו כי יש לתת לו חסינות מפני העמדה לדין.

קידם את הצעת החוק עבור "מסי של שוק ההון"

על פי כתב האישום, בין כץ לבין איש שוק ההון התפתחה מערכת יחסים חברית וקרובה ביותר, אך היו להם גם אינטרסים כלכליים הדדים. ביוזמתו של בן ארי, כץ הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית שנועדה לתקן את החוק לניירות ערך. ההצעה, שהוגשה בעת שכץ כיהן כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, שינתה את סדר העדיפויות בין נושים שונים. לפי כתב האישום, כץ קידם את ההצעה אף שהוא ידע "שבן ארי אחז באינטרסים כלכליים מובהקים בנוגע לקידום הצעת החוק, הן מתוקף תפקידו בקבוצת אקוויטל, והן באופן אישי".

במקביל, הקשר בין השר לאיש העסקים הלך והעמיק. כץ העריך מאוד את יכולותיו של בן ארי בשוק ההון, וכינה אותו "מסי של שוק ההון", "גורו", "גאון" ומי ש"ניחן מאלוהים". בן ארי, מנגד, אפשר לו להגיע באופן תדיר למשרדי אקוויטל, לעתים כמה פעמים בשבוע, לצפות בו סוחר בניירות ערך ולהעתיק את הפעילות לחשבונו, תוך שנתן לשר טיפים בנוגע למסחר. כמו כן, על פי הפרקליטות, השניים גם תיאמו ביניהם הוראות מסחר בניירות ערך בהיקף של מיליונים, מבלי שידווחו על כך לבורסה.

בכתב האישום מתואר כי לאחר שכץ מונה לתפקיד שר, הייתה עליו חובה להעביר את תיק ניירות הערך שברשותו ל"נאמנות עיוורת" בידי חברת נאמנות ציבורית בלתי תלויה. בפועל, נטען, השר כץ פתח חשבון נאמנות במשרד רואי חשבון שטראוס-לזר, אך בפועל החשבון נוהל על ידי בן-ארי בניגוד לכללים.

(עדכון ראשון: 06:25)

Let's block ads! (Why?)



2020-02-17 08:52:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzNDEyNDXSAQA?oc=5
52781817987118

Bagikan Berita Ini

0 Response to "באופן חסר תקדים, הכנסת צפויה להעניק היום לחיים כץ חסינות מהעמדה לדין - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.