Search

כץ נגד מנדלבליט בדיון החסינות: "בנית סיפור דמיוני" - וואלה!

כץ נגד מנדלבליט בדיון החסינות: "בנית סיפור דמיוני" - וואלה!

דיון החסינות של השר לשעבר חיים כץ - כל העדכונים

  • היועמ"ש מנדלבליט תקף את חיים כץ: "מרמה והפרת אמונים ברף הגבוה ביותר"
  • כץ התפרץ וקרא לעברו: "אתה אומר פה דברים שלא היו"
  • עו"ד נוית נגב, המייצגת את כץ: "ניגודי עניינים הם רכיב שגרתי בעבודת חברי הכנסת"
  • הדיון בוועדה מתקיים לאחר דיון קודם, במהלכו היועמ"ש הציג את כתב האישום

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט תקף היום (שלישי) את השר לשעבר חיים כץ, במהלך דיון ועדת הכנסת בבקשת החסינות מהעמדה לדין שלו. ח"כ חיים כץ (הליכוד), נאשם במרמה ובהפרת אמונים במסגרת פרשת הרצת המניות. מנדלבליט אמר בדיון כי הפעולה שבה חשוד השר לשעבר חיים כץ, היא לא רק חקיקת החוק, "אלא מגוון פעולות ומצגים שנעשו שכללו לדעתנו הסתרה מכוונת, מצגים כזבים שהוצגו לחברי הוועדה והמשתתפים בה".

לדבריו, "מדובר פה במרמה והפרת אמונים לשיטתנו ברף הגבוה ביותר, ולא במקרה שהוא אפור למרות שמדובר בפעילות שהיתה בכנסת". מנדלבליט הוסיף כי "מהצד האחד ניצב מוטי בן ארי, שהוא איש שוק הון מיומן, יועץ חברות ענק שסוחר במאות מיליוני שקלים ונותן ייעוץ ברמה גבוהה ביותר, ויש אדם אחד פרטי יחיד שבן ארי נותן לו עצות - חיים כץ".

היועמ"ש טען כי "הוא היה לומד מזה ומעתיק את הדברים ובעקבות אותה הכוונה, סייע לו להרוויח לו סכומים גדולים של כסף". הוא הסביר כי "צריך להבין את הקרבה ביניהם. הקרבה מתחילה כשאיש העסקים מיימון מכיר לכץ את בן ארי, ואומר לו שהוא יסייע לו בהשקעותיו. על רקע זה מתפתחת חברות מאוד קרובה והיא היתה מאוד משמעותית בהחלטה שקיבלתי מאוחר יותר". הוא אף ציין כי "בן ארי כל כך קרוב לכץ והוא מוכן לעבור עבירה של מסירת מידע פנים". בשלב זה, קטע אותו השר לשעבר כץ, וקרא לעברו: "אתה אומר פה דברים שלא היו". הוא הוסיף כי "בנית סיפור דמיוני, אלף לילה ולילה קטן על מה שאתה בונה פה".

כץ המשיך וטען כי "אני בסך הכל בן אדם. בן אדם ישר ולא שיקרתי בחיים שלי, ואתה יודע את זה". הוא הוסיף כי "המילה שלי זאת מילה ועשו ממנו שקרן ורמאי. בחיים לא שיקרתי". לאחר מכן, המשיך מנדלבליט בדבריו, ואמר כי "הטענה היא, לפי כתב האישום, שבוועדת האתיקה כשהיתה הזדמנות לתקן, נמסר מידע חלקי וכוזב". לדבריו, "כץ אמר שהיוזמה היתה שלו ולא של בן ארי, ושאחרי שיזם את זה פנה לבן ארי כדי לסייע".

מעבר לכך, הוסיף מנדלבליט כי "הוא טוען שהמעורבות של בן ארי היתה שקופה וללא אינטרס והראיתי שזה לא המצב". ובנוסף, אמר היועמ"ש כי "הוא טען שבן ארי ירוויח סכום מסויים ולא נכון. וכץ לא גילה את אותה מערכת יחסים כלכלית שהוא מנהל עם בן ארי".

הדיון החל עם המשך הטיעונים שהציגה עו"ד נוית נגב, המייצגת את כץ. הפרקליטה ציינה בדבריה כי מנדלבליט טען כי אין בכוונתו לשנות בשום אופן את הדין והנוהג הקיימים בעבודת הכנסת, לא בא לשנות מסקנות יסוד, ושהוא פועל לפי דרכי הפעולה המקובלות בכנסת. "הוא טען בהקשר הזה שחבר הכנסת כץ סטה מהנוהג הקיים סטייה חמורה, וחזר על זה כמה פעמים", אמרה. "לטענתנו, הלכה למעשה ביסוד כתב האישום עומד כלל שונה שהוא שונה מהכללים המקובלים על חברי הכנסת והנהוגים".

עו"ד נגב הסבירה את הבלבול בכך שביסוד כתב האישום עומד כלל שונה מהכללים המקובלים. "יש כאן בעצם הלכה למעשה התערבות בעבודת הכנסת. לטעמנו היתה התעלמות מהמבחן של מהו עניין אישי, מהשאלה מתי קם ניגוד עניינים ומהשאלה מתי קמה חובת גילוי".

"אני חושבת שיש פה התעלמות ממבחן גודל הקבוצה שמושפעת מהחוק", ציינה עו"ד נגב. "מבינים שהוא לא נלקח במסגרת השיקולים להעמדה לדין פה גם. מדובר בחוק חברתי שאיננו פרסונלי". היא הוסיפה כי "חברי כנסת תמיד מקדמים חקיקה כללית ורחבה ומטבע הדברים גם להם עשוי להיות עניין אישי עם עצם החקיקה, לפעמים יש חקיקה שנותנת הטבת מס למקום שבו גר הח"כ. ניגודי עניינים הם רכיב שגרתי בעבודת חברי הכנסת. היעוץ המשפטי של הכנסת קבע בשורה של מקרים שכאשר חבר כנסת עוסק בחקירה כללית ורחבה, אין פה ניגוד עניינים".

הדיון בוועדה מתקיים לאחר דיון קודם בשבוע שעבר, במהלכו היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט הציג את כתב האישום ומסר את עמדתו, שלפיה יש לדחות את בקשתו של כץ. חבר הכנסת, מצדו, טען: "שותים את דמי".

השר לשעבר הואשם במרמה והפרת אמונים בפרשת המניות, בשל חוק שקידם לבקשת יועצו הפיננסי, איש שוק ההון מוטי בן ארי - מומחה בניהול תיקי השקעות ששימש יועץ לקבוצת "אקוויטל", חברת החזקות ציבורית דומיננטית במשק. בכתב החשדות שנמסר לכץ יוחס לו גם סעיף שוחד, אך לאחר השימוע הוחלט להסירו. כמו כן, הוחלט לגנוז את תיק "התעשייה האווירית", שבמסגרתו המליצה המשטרה להעמיד לדין את כץ בגין שורת עבירות הכוללות שוחד, מרמה, הפרת אמונים וסחיטה באיומים.

כץ הגיש את בקשת החסינות שלו סמוך לבחירות הקודמות אך עד כה לא דנו בה בעקבות אי-הקמת ועדת הכנסת. הוועדה, בראשה עומד ח"כ אבי ניסנקורן, התכנסה ביום חמישי שעבר לראשונה, לאחר שמליאת הכנסת אישרה את הקמתה, אף שמדובר בתקופת ממשלת מעבר. כץ נפגש בחודשים האחרונים עם חברי כנסת רבים והסביר להם מדוע מגיעה לו חסינות. בעקבות שיחות אלה, חלק מחברי הכנסת, גם בבלוק הימין וגם בשאר הסיעות סבורים כי יש לתת לו חסינות מפני העמדה לדין.

כתב האישום נגד כץ: יחסים חבריים שכללו אינטרסים כלכליים

על פי כתב האישום, בין כץ לבין איש שוק ההון התפתחה מערכת יחסים חברית וקרובה ביותר, אך היו להם גם אינטרסים כלכליים הדדים. ביוזמתו של בן ארי, כץ הניח על שולחן הכנסת הצעת חוק פרטית שנועדה לתקן את החוק לניירות ערך. ההצעה, שהוגשה בעת שכץ כיהן כיו"ר ועדת העבודה והרווחה, שינתה את סדר העדיפויות בין נושים שונים. לפי כתב האישום, כץ קידם את ההצעה אף שהוא ידע "שבן ארי אחז באינטרסים כלכליים מובהקים בנוגע לקידום הצעת החוק, הן מתוקף תפקידו בקבוצת אקוויטל, והן באופן אישי".

במקביל, הקשר בין השר לאיש העסקים הלך והעמיק. כץ העריך מאוד את יכולותיו של בן ארי בשוק ההון, וכינה אותו "מסי של שוק ההון", "גורו", "גאון" ומי ש"ניחן מאלוהים". בן ארי, מנגד, אפשר לו להגיע באופן תדיר למשרדי אקוויטל, לעתים כמה פעמים בשבוע, לצפות בו סוחר בניירות ערך ולהעתיק את הפעילות לחשבונו, תוך שנתן לשר טיפים בנוגע למסחר. כמו כן, על פי הפרקליטות, השניים גם תיאמו ביניהם הוראות מסחר בניירות ערך בהיקף של מיליונים, מבלי שידווחו על כך לבורסה.

על פי סעיף האישום השני, לאחר שכץ מונה לתפקיד שר, הייתה עליו חובה להעביר את תיק ניירות הערך שברשותו ל"נאמנות עיוורת", בידי חברת נאמנות ציבורית בלתי תלויה. בפועל, נטען, "השר כץ פתח חשבון נאמנות במשרד רואי חשבון שטראוס-לזר, אך בפועל החשבון נוהל על ידי בן-ארי בניגוד לכללים".

(עדכון ראשון 09:37)

Let's block ads! (Why?)



2020-02-04 14:15:00Z
https://news.google.com/__i/rss/rd/articles/CBMiJWh0dHBzOi8vbmV3cy53YWxsYS5jby5pbC9pdGVtLzMzMzg4NTfSAQA?oc=5
52781800430518

Bagikan Berita Ini

0 Response to "כץ נגד מנדלבליט בדיון החסינות: "בנית סיפור דמיוני" - וואלה!"

Post a Comment

Powered by Blogger.